Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Penang - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Penang

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

24 Juli 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Penang, Maleisië

Na een nachtje op het vliegveld van Bangkok te hebben geslapen vlogen we naar Penang. Daar namen we de bus naar Batu Ferringhi, waar het appartement van Lambert en Maria zich bevind. We hadden de taxi kunnen nemen, maar bespaarden zo behoorlijk wat geld uit, ook al kostte het ons bijna 3 uur om de 25 km te reizen.. Soms is dat reizen best zwaar :)!
We werden hartelijk ontvangen door Gloria, Margret en Matthew, vrienden van Lambert en Maria en geinstalleerd. Wat een fijn en groot appartement (3 slaapkamers, 2 badkamers, woonkamer, keuken en balkon)! En luxe; een nieuw mooi gebouw inclusief zwembad, sauna, pingpong en een lift waar je niet in mag spugen staat er op het bordje ha ha. En we zaten op de 9e verdieping, wat natuurlijk een mooi uitzicht bood over o.a. de kust.

De eerste paar dagen hebben we voornamelijk lekker geluierd. Eindelijk weer eens een eigen maaltijd in elkaar zetten, ontbijtje op bed, je eigen was draaien (alhoewel de wasmachine het bij de tweede was al begaf helaas), beetje voor de tv hangen, zwemmen, computerspelletjes spelen, boek lezen, en heerlijk uit eten geweest. Door de gevarieerde samenstelling van de bevolking hier, die met name bestaat uit Chinezen, Hindoes en Maleisiers kan je ook heel gevarieerd en lekker eten. Long Beach is onze favoriete plek, dit bestaat uit wel 20 etenstentjes waar je van laksa (vissoep met noodles) tot pizza kunt eten. Varkensvlees is uit den boze en kan je hier dan ook nergens krijgen, fijn!

Jungle

Op het eiland is van alles te zien. Vooral mooie natuur!
Zo zijn een dagje wezen hiken door de jungle. Vlak achter het appartementcomplex kon je via een weg de jungle in. Hier zagen we voor het eerst (op Penang) een familie apen. Ze waren duidelijk aan mensen gewend, maar bleken toch nog behoorlijk nieuwsgierig naar deze tweevoeters met camera in de hand! We zijn het hele pad gelopen, totdat we bij het eindpunt aankwamen, bij een kleine meertje en waterval.
Een andere dag zijn we naar de mooi aangelegde Botanische tuin geweest, hier hebben we eerst een treintje genomen. Daarna zijn we ook door de jungle getrokken maar dan echt over een ‘trail’ i.p.v. een weg, ook hier weer apen maar die bleken na een tijdje genoeg van ons te hebben, Eem was nog maar net optijd weg...pff

Durians eten

Bij Margaret & Matthew, die aan het einde van de gang wonen, kunnen we af en toe internetten, we hebben bereik voor hun deur waar een tafeltje staat en we dan gaan zitten. Deze keer hadden ze een aantal Durian’s gekocht (een grote vrucht die vooral heel erg stinkt) en werden we uitgenodigd die met hen te gaan opeten. Eerst kregen we uitleg hoe we deze stekelige apparaten open moesten maken en daarna de compartimenten die daar weer in zitten.Vervolgens kwam de volgorde van de smaken heel precies want elk soort heeft een nummer en smaakt anders. We begonnen met de D8 (wel lekker), gevolgd door de D2 (sterke drank smaak) en afgesloten door de D11 (lekkerste). Na het eten drink je wat water wat je over de schil laat lopen en was je je handen eerst met een pit en vervolgens met water en zeep op de penetrante geur er wat af te krijgen. Het was erg gezellig!

Teluk Bahang

Teluk Bahang is een schattig vissersplaatsje een eindje verderop. We namen de bus op maandagmiddag en zijn wat over het strand en de pier gelopen waar de vissersboten lagen. Opeens zagen we wat bewegen, het bleek een water monitor lizard te zijn; best een groot beest! Rond 19.00 begon de avondmarkt en hebben we lekker fruit gekocht en een soort pannekoek met mais, suiker en pinda’s gegeten, heerlijk!
Ook is hier de ingang van het National Park waar we op een ander dag naartoe zijn geweest, waar we wederom een uitdagende jungletocht hebben gemaakt over smalle paadjes en langs kronkelende riviertjes. Het doel was om bij the meromictic lake uit te komen. Een meer dat bestaat uit zoet en zout water met een uniek eco-systeem. Het meer stond bijna droog helaas maar het srand was erg mooi, afgewisseld zwart en wit zand en broedplaats voor twee verchillende soorten schildpadden. De schilpadden sanctuary bleek vrijwel verlaten maar toch hebben we nog wat minies gevonden, schattig hoor. Hier wachtten we op een boot die we blijkbaar hadden moeten reserveren... Na een paar uurtjes wachten met nog wat andere gezellige touristen kwam die dan toch en kregen we een heuze tour en uitleg over de omgeving, het was het wachten waard!

Natuurlijk hebben we ook geshopped in de verschillende shoppingcentra in Georgetown en op de Night market in Batu Ferringi. Eem heeft lenzen gekocht (dezelfde als thuis) voor 1/3 de prijs als in Nederland! Ook hebben een we een nieuwe camera gekocht, waar we erg blij mee zijn en de Lonely Plant van Indonesie, onze volgende bestemming. Georgetown is ook een erg leuke stad om rond te lopen. Naast Little India en Chinatown zijn er leuke wandelroutes langs oude koloniale gebouwen en natuurlijk de nodige musea waar we niet naar toe zijn geweest ;).

Penang Hill

Bovenaan Georgetown ligt het hoogste punt van Penang. Op circa 800 meter boven de zeespiegel. Vanaf de grond kon je met een bergtreintje helemaal naar de top worden gebracht. Van hieruit hadden we een zeer mooi uitzicht over voornamelijk de stad, maar daarnaast ook de kust en diverse baaien. De heuvel zelf was opnieuw weer een zeer mooi natuurlandschap. Tropisch regenwoud, afgewisseld met mooie paden en plekjes waar je relaxed kon zitten. Ook hier kwamen we hoog in de bomen weer een apenfamilies tegen.
Na het eten van een plaatselijk dessert; softijs en gecrunched ijs, gemixt met mais en diverse bonen(!), hadden we de mazzel dat we halverwege Batu gebracht werden met een auto. Penang Hill lag slecht 15km vanaf Batu, maar door omwegen die je moest maken, was je toch circa anderhalf uur kwijt wanneer je met de bus zou gaan!

Butterfly Farm, Tropical Spice Garden

Tussen Batu Ferringhi en Teluk Behang in, lagen nog twee bezienswaardigheden. De butterfly farm was verreweg het hoogtepunt van die twee. Een mooi aangelegd park, waar ontelbare vlinders door de omgeving vlogen. Daarnaast waren er diverse andere insecten te zien en leefden er diverse reptielen. Eem was helemaal in haar element, bij het zien van zoveel mooie en gekleurde vlinders!

De tropical spice garden konden we daarna niet laten. We hadden er al diverse keren naar toe gewild, maar door onze relaxte manier van leven was het er nog niet van gekomen. Misschien dat we daardoor wel erg grote verwachtingen hadden.. Het was eigenlijk niet meer dan een door mensenhanden aangelegde tropische tuin. Wel groot, maar niet anders dan de mooie natuur waar je je overal op Penang doorheen kunt lopen. Wel zagen we opnieuw diverse aapjes, wat ons bezoek aan deze spicegarden toch weer leuk maakte!

Casinoboot

Margaret had ons verteld dat een dagtripje met de casinoboot een aanrader was. Dus hebben we dat dan ook gedaan! In geheel Maleisie mag niet gegokt worden (islamitische overtuiging), dus kon je op het vrije internationale water naar het casino.
Vanuit Georgetown vertrok ’s ochtends een pond, die je naar het grote vaartuig (een omgebouwd cruiseschip van 6 verdiepingen bovendeks) bracht. Natuurlijk waren we weer de enige toeristen, tussen de voornamelijk uit Chinese (hoe kan het ook anders in een casino..) Maleisiers bestaande bezoekers.
Eenmaal op de cruiseboot aangekomen, liepen we eerst een rondje door alle gangen en verdiepingen. Het casino zelf was nog dicht, maar toen we begonnen te varen, begon het feest met een rondje bingo!
Na het ontbijt werd het anker uitgegooid en alle chinezen renden direct naar de diverse goktafels (roulette, baccarat en dobbelspelletjes). Wij hebben ons voornamelijk bezig gehouden met een slotmachine. Diverse rijen mexicaanse plaatjes die in bepaalde combinaties punten en bijbehorende salsageluiden produceerden. Erg verslavend en al ons geld is er dan ook in die middag doorheen gegaan :).
Aan boord kreeg je tweemaal een buffetmaaltijd gereserveerd in het restaurant, een noedeltje en soep tussen de middag en kon je water en koffie krijgen. Alles inclusief de ticketprijs. Het was een erg geslaagde dag, ook al waren we blut toen we ’s avonds weer van boord stapten!

Ondanks het feit dat we gedurende onze periode hier niet van het eiland af zijn gegaan, hebben we een erg leuke tijd gehad in Maleisie en willen we Lambert en Maria nogmaals bedanken voor het gebruik van hun appartement!
We zullen later nog een keer in Maleisie komen (begin oktober), in de buurt van Kuala Lumpur. Maar eerst gaan we twee maanden door Indonesie touren, waar we bezoek zullen krijgen van Annemarie en Martijn en even later papa Paul, joepie!!!

• 24 Juli 2009 - 11:54

Martijn :

Wat een leuk verhaal weer! Nog één nachtje slapen en dan is het eindelijk zover....Kunnen we het zelf meemaken en ook genieten van al dat heerlijke eten! Mmmmm......

Tot overmorgen in Jakarta!

Grtz Martijn

• 24 Juli 2009 - 11:59

Rien En Rem:

Hee Eem en Ro!

Dat klinkt erg leuk allemaal, nooit gedacht dat er op Penang zoveel verschillends te zien en te beleven was! Wanneer gaan jullie naar Indonesie? En wat was ook alweer jullie eerste bestemming? Wij zitten nu op Bangka eiland (noord Sulawesi) bij onze vrienden, erg leuk, mooi en relaxed (ook al werken we hard mee op het resort: schuren en schilderen van de boot, logo's maken, personeelshandboek doornemen, geulen graven, enz.).

Veel plezier nog!

liefs,
    Rieneke en Remco

• 24 Juli 2009 - 12:39

Rowena:

Ik ben zooooo jaloers!!!!

Ik had daar ook kunnen wonen!!! ;-(

Het klinkt allemaal geweldig ;-)

Ik ga morgen naar Spanje hihihi iets dichter bij, maar wel lekker warm..

nou dikke kus en geniet ze

• 27 Juli 2009 - 04:06

Ruud De Vos:

Hallo luitjes !

zit het afgelopen uur met open mond jullie belevenissen te volgen !
    Wat een super ervaring moet dat zijn , ben stik jaloers op jullie.

Veel plezier en geluk verder

groeten,

Ruud de Vos

• 27 Juli 2009 - 14:57

Mamahelma:

lieverds, wat een bofkonten zijn jullie toch. geweldig van Lammert en Maria dat ze jullie die kans boden.
    En nu Indonesië... Niet leuk voor de thuiswacht dat er net een zelfmoordaanslag in Djakarta was met Ned.slachtoffers. Gelukkig verblijven jullie niet in dure hotels die doelwit schijnen te zijn. Blijven jullie a.j.b. wel van honden af?
    Zeg, een hele mooie tijd gewenst samen met Anne en Martijn! liefs voor alle vier, helma

• 05 Augustus 2009 - 13:09

Pa & Tity:

Hoi Ro & Eem,
    Wederom prachtige verhalen en foto's.
    Met name die van het appartement, de Hindu-tempel en de bijzondere bierflesjes !!!
    Leuk om ook een reactie van Rudie de Vos te lezen !!
    Tot wederhoren maar weer !

• 05 Augustus 2009 - 17:21

Hilbert:

Wat een geweldige foto's allemaal. De sfeer is hier bijna te voelen. ;)
    Veel plezier verder op jullie schitterende reis!