Aussie - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Aussie - Reisverslag uit Gold Coast, Australië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Aussie

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

05 November 2009 | Australië, Gold Coast

Gold Coast
Na een prima vlucht kwamen we aan op Gold Coast Collangatta airport. Wat hier opvalt is dat je door een slijterij moet om het vliegveld te kunnen verlaten, dat hadden we nog niet eerder meegemaakt! Buiten gekomen werden we opgewacht door Judy & Al en na 20 minuutjes rijden kwamen we bij hun huis aan. De zelfgemaakte springrolls (loempia’s) en rode wijn deden ons weer helemaal terugdenken aan Vietnam waar we elkaar ontmoet hebben. Om een uur of 4.00 ging het lichtje uit en belanden we in ons heerlijk zachte bedje met dekbed, hmmmm!

Burleigh Heads
Op 5 minuutjes van hun huis in Burleigh Heads ligt het strand en een national park. Hier hebben een fijne wandeling gemaakt, de bush turkey’s bewonderd, maar vooral walvissen gespot, woaoaow!!! De dagen erop hebben we wat rond gereden in hun fijne SUV, we bezochten een ecovillage waar alles wordt gerecycled en van natuurvriendelijke materialen wordt gebouwd. Hier sprongen ook twee kangeroos rond, leuke verassing! De woonwijken in het algemeen doen volgens ons echt Amerikaans aan; veel buitenwijken met veel nieuwe, houten laagbouw bungalows. Veranda’s eromheen, een aantal grote auto’s op de oprit, een zwembadje er bij en een grote overdekte shoppingmall in de buurt maken het helemaal af!

Ook bezochten we de plaatsjes Tweed Heads en Nimbin. Nimbin is een hippie plaatsje met nog geen 1000 inwoners. Leuk om daar eens rond te lopen, er is veel te zien qua kleurrijke etalage’s etc. Een groepje redelijk aangeschoten Aboriginals probeerden ons nog wat wietkoekjes te verkopen maar dat hebben we vriendelijk afgeslagen.
Verder zijn we lekker uit eten geweest bij de Thai en hebben we een aantal keren lekker gezwommen. Wij vonden het water nogal verfrissend (20’C = koud!) en het waaide vrij hard maar toch was het lekker. Al leerde Eem de juiste golven uit te zoeken waar je op mee kan surfen door op het juiste moment op de golf te duiken en je lichaam zo plat als een surfplank te houden, soms wordt je wel tot 20 meter meegenomen, gaaf!

Byron Bay
Van vrijdag tot en met maandag gingen we kamperen in Byron Bay een leuke badplaats met gezellige pubs en restaurantjes. The Beast (zo noemen J&A hun oude bus die vroeger als taxi diende) werd tot de nok toe volgeladen en na een klein uurtje rijden kwamen we aan op de camping. We zette de twee tenten op, namen een duik en besloten dat het tijd was geworden voor een wijntje met een stokbroodje Franse kaas :). Later op de avond wandelden we naar het stadje voor een drankje en een dansje in een van de pubs, wederom erg gezellig!
Zaterdag aan het eind van de ochtend zijn Eem en Judy de stad in gegaan op zoek naar een leuke bikini (eem’s nieuwe bikini is wel leuk maar je kunt er niet echt in zwemmen) helaas geen succes (véél te duur allemaal). ’s Middags kwamen Judy’s zussen Margaret en Sandra aan, die wij ook in Vietnam hebben leren kennen. We bleven gezellig bij de tent en speelde een potje Canasta. Ook kregen we nog bezoek van een Bandicoot die wat rond de tent snuffelde, schattig beestje om te zien.
Zondag reden we de berg op om wat rond te wandelen bij een oude vuurtoren. We zagen een groep dolfijnen zwemmen maar helaas waren ze te ver weg om goed te kunnen zien. Voor de lunch gingen we bbq-en bij vrienden van Judy & Al. En om 16.00 begon er een live optreden van Lisa Hunt een bestwel vorse vrouw met een prachtige stem. De dansvloer stond vol met jong en oud, hippies, backpackers, aborignals en locals kortom een erg leuk optreden en afsluiting van onze “vakantie” in Byron Bay

Wildlife Sanctuary
Terug bij Judy & Al besloten we het Wildlife Sanctuary te bezoeken, hier zijn alleen dieren te zien die oorspronkelijk uit Australie komen. Als eerste zagen we de ‘bird show’ met grote en kleine inheemse vogels. Daarna de ‘crocodile feeding show’, de krokodil had echter geen honger omdat het de week er voor schoolvakantie was en er wat extra shows gegeven waren ha ha. Na een rondje andere beestjes kijken hebben we nog de kangaroos geaaid, de lorekeets gevoerd en een koala geknuffeld, leuk leuk! Aangezien dit ook de eerste keer was dat we van het openbaar vervoer gebruik hebben gemaakt voelen we ons niet echt backpackers meer, dat gevoel komt echter weer terug als je na twee weken je boeltje weer in je rugtas moet proppen om door te reizen (ook al hadden we een lift geregeld naar onze volgende bestemming).

Jayden’s 21st birthday
De laatste dagen in Burleigh stonden in het teken van (de voorbereidingen van) Jayden’s 21st birthday party. Het feest begon zaterdag om 18.00 het is hier gebruikelijk je eigen drank mee te nemen (BYOD op de uitnodiging schrijven is voldoende om dat duidelijk te maken) en voor het eten werd gezorgd. Het thema was de J van Jayden, het was dus de bedoeling dat je verkleed ging; zo was Jayden zelf Jezus, Ro was een Jester, Judy Judge Judy, en Sandra een Jogger. Het was een erg gezellig feestje! Na 12 uur (6.00 ’s ochtends doken wij ons bedje in en we waren niet de laatste!)

Familiereunie
Maandag vertrokken we naar Jaap (mijn neef), Rebecca en hun 4 kinderen van 3 weken, 5, 8 en 12 jaar). Toowoomba is een middelgrote plaats waar niet al te veel te beleven is maar wel nog een aantal mooie oude gebouwen staan. Rieneke en Remco waren er al een kleine week. We sliepen gezellig met z’n 4en in een grote tent in de tuin.
De eerste dag zijn we wat door het stadje gewandeld, boodschappen gedaan en heerlijk ovenschotel gemaakt. De volgende dag werd het Italiaanse pasta, de dag erop Indiase curry tot slot Mexicaanse burrito’s hmm!

Bunya Mountains National Park
Vrijdag hebben we het Bunya Mountains National Park bezocht. Na een korte wandeling hebben we tussen de luierende walibies en half tamme king parrots gepicknickt. Een echte Australische picknick, hamburgers van de BBQ! BBQ’s vind je hier overal, in parken, op campeerterreinen, bij het strand etc, soms moet je er een muntje in gooien, soms is het gratis. Om 15u moesten we weer terug zijn omdat de kinderen dan uit school komen, anders hadden we zeker nog een rondje gelopen. Rond een uur of vier vertrokken we naar de ouders van Becky waar we uitgenodigd waren voor het eten, erg gezellig en heerlijk gegeten.

Toowoomba
Zaterdag, de dag voor ons vertrek hadden we een BBQ bij vrienden van Jaap en Becky. Een gezellige maar drukke boel met 11 volwassenen en 13 kids!
Verder bestonden onze dagen hier voornamelijk uit; spelen met de kids, Golfen op de Nintendo Wii, wijntjes drinken en pokeren, de twee lieve katten knuffelen, de hond Meisje borstelen of proberen op afstand te houden en plannen smeden voor wat we hierna gaan doen, tis namelijk lastig binnen budget te blijven als we voor accomodatie moeten gaan betalen. Maar we hebben een plan kunnen maken!
Zondag vertrekken we naar een heel klein plaatsje Wallangarra (ca 300 inwonders) om wat van het echte plattelandsleven van Australie te proeven. We overnachten hier in een pub op loopafstand van een tweetal wijngaarden en een nationaal park.

• 05 November 2009 - 08:48

Lianne & Co:

Hoi Een en Ro,

Ziet er allemaal weer supermooi uit! Wat een ervaringen doen jullie allemaal op zeg, echt fantastisch!

Groetjes en liefs,
    Jor, Li, Meike, Sanna en Lotte.

• 05 November 2009 - 08:52

Annina:

Hé lieverds,
    Super! Heel fijn om weer iets van jullie te horen. Dit is wel een heel andere wereld, zeg! Wat een omschakeling. Valt het een beetje te doen? In ieder geval heel veel plezier daar aan de andere kant van de wereld. Groetjes en een dikke tút!

• 05 November 2009 - 09:45

Rowena:

O wat klinkt het weer allemaal leuk. Vooral al die dieren die jullie zien!!! Leuk hoor!!!

Hmm heb nooit behoefte gehad aan een rondreis, maar op dit moment werk ik 6 dagen in de week en dan klinkt jullie verhaal wel heeeeeeel erg relaxed... hihihi

Nou hele dikke kus en hele dikke knuffel
    Rowena

• 05 November 2009 - 10:58

Miranda:

Wow! Fantastisch weer zeg die verhalen. En NEE we zijn niet jaloers ;).
    Hier groeit de kleine man goed, alweer een half jaar oud, gezond en gezellig.
    Wat zie ik nou Ro...een baard? T moet niet gekker worden.
    Veel plezier in Wallangarra en ik kijk naar jullie volgende avonturen!
    X

• 06 November 2009 - 19:29

Pa & Tity:

Hoi Ro & Eem,
    Het doet goed opnieuw interessante verhalen te lezen van jullie belevenissen aan de ander kant van de bol !! Geniet er nog even van zolang het kan, zou ik zo zeggen !
    Binnenkort mail ik even over andere zaken.

• 06 November 2009 - 23:09

Mamahelma:

hi! Fijn om weer wat te horen. We waren vooral benieuwd naar verhalen over en foto's van de familie. komt misschien nog? De meeste backpackers werken af en toe om hun verblijf te kunnen bekostigen....
    Veel liefs, en verlang erg naar jullie terugkeer. knufs, Helma

• 09 November 2009 - 12:55

Baukje:

Leuk weer om te lezen en wat fijn dat jullie Jaap en familie hebben gezien!
    Geniet nog van de laatste dagen in Australie en van jullie zelfgemaakte maaltijden..
    liefs Bauk

• 09 November 2009 - 23:30

Rieneke Enn Remco:

Hee huisgenoten!

Hier even een bericht vanuit mijn bedje op de bovenverdieping van onze riante villa (Rem en Ro zitten volgens mij op dit moment te ontbijten in de woonkamer en Eem ligt zelf ook nog in bed -;)). T is erg gezellig zo met zijn viertjes! Nog een paar dagen van zelf koken en potjes rikken/pokeren en dan zit het er weer op... Daarna geen ontmoetigen meer in verre oorden, want jullie reizen weer naar NL en wij naar wie zal het zeggen. Laten we dus nog maar even extra genieten van deze laatste drie dagen!

XX
    Rien

• 16 November 2009 - 10:19

Maria:

Hallo Allebei,
    Op onze uitnodiging om in december naar Penang te komen, hebben we nog geen reactie ontvangen.
    Misschien weet Pascal daar meer van.
    Wel kunnen we jullie mededelen dat we de lenzen voor Emilie hebben opgehaald. Dus die kunnen we bij het eerstvolgende contact overhandigen.
    Groetjes uit Pangkor en fijne tijd verder.
    Lambert en Maria

• 16 November 2009 - 16:54

Oma:

Wordt het niet vreselijk moeilijk om alle indrukken te verwerken?Jullie zien zo veel!