Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Laos - Reisverslag uit Vientiane, Laos van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Laos

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

08 Juni 2009 | Laos, Vientiane

Van 16 t/m 25 mei; Laos

We bereiden ons voor op een tocht van ongeveer 20 uur, we vertrekken om 17.00 vanuit ons hotel. Eerst wachten we een kwartiertje op het busje dat ons naar het busstation brengt.
Midden op een vrij druk kruispunt stopt het busje en kunnen we onze backpacks achterin leggen, dat vond de chauffeur blijkbaar toch ook niet zo’n goed idee dus de reed hij stapje voor stapje door terwijl wij de bagage naar binnen proberen te leuren, als hij eindelijk stil saat kunnen we dan zelf ook nog rustig instappen. Na nog wat mensen te hebben opgepikt komen we een klein uurtje later aan op het busstation. De bus is goed vol geladen, bouwmaterialen op het dak en in het gangpad en dan moeten onze tassen er ook nog bij! Na een uurtje wachten gaan we eindelijk en is het alweer 19.00.

Zoals gebruikelijk stopten we na een paar uur rijden om te toiletteren en te eten. De toilet bestond uit een rieten schutting met daar achter een bakstenen vloer, fijn! Na een half uur rijden we al weer door. Eindelijk in slaap wandelt er iemand door de bus naar achter en houdt zijn evenwicht door ipv de stoel mijn hoofd te gebruiken, dat is schrikken kan ik je vertellen!
Maar wat bleek, er moesten nog 8 mensen bij en er was geen plek meer dus de bagage van achterin ging op het dak inclusief mijn tas, eeeh! Na een uurtje vertraging reden we weer verder. De bus was inmiddels zo zwaar beladen dat elk hobbeltje te veel leek maar het ging goed tot we weer stopten, de chauffeur moest ook nog slapen en ging lekker ergens buiten in een hangmatje liggen terwijl wij stikten in de bus zonder airco, maarja zo moe dus toch in slaap gevallen. Na een uur of 3 reden we door en kwamen we al gauw bij de grens. Het gebruikelijke gehannes duurde ongeveer een uur en daar werd nog een uurtje pauze aan vast geplakt. Nog maar 5 uur dachten we tot we een klapband kregen, gelukkig was er wel een reserveband aanwezig maar ook dat duurde weer even. Om 19.00 kwamen we dan eindelijk in Vientiane aan!

Na een paar rondjes accomodatie zoeken waren we wel toe aan een koud biertje en wat te eten. Zo gezegd zo gedaan. Eem werd helaas midden in de nacht ziek, de volgende 2 dagen waren daarom ook niet zo spectaculair. De derde dag hebben we de touristische route gedaan, wat tempels, de Arc de Triomph en Pha That Luang bekeken, die laatste was wel de moeite waard!

Vang Vieng
Vang Vieng staat bekend als een relaxed backpackers paradijs waar je de hele dag Friends kan kijken, happy shakes kan drinken en wat outdoor activiteiten kunt doen zoals kayakken en tuben. De dag dat we hier aankamen hebben we dan ook verder besteed aan Friends kijken, eten en drinken. De volgende dag had Ro een reismoe dagje en dus ging Eem alleen tuben. Je huurt een band en een waterdichte tas en wordt een paar kilometer verder bij de rivier afgezet. Dan ga je lekker in je band liggen en drijf je de (overigens hele rustige) rivier af. Tot mijn verbazing waren er allerlei barretjes onderweg met hele hoge trapezes en glijbanen. Bij elke bar staat wel iemand touwen uit te gooien naar de tubers om ze zo hun tent in te slepen, er grappig. Met de mensen van mijn busje gingen we dan ook maar ergens bij een barretje zitten en van de glijbanenen en trapezes af, echt heel gaaf! Helaas had ik de camera niet mee anders had ik een aantal hele leuke plaatjes kunnen toevoegen!

Luang Prabang
Na een mooie reis door de bergen kwamen we in Luang Prabang aan. Een prachtig en rustig stadje (World Heritage). We hadden een fijn guesthouse gevonden waar we ook veel tijd hebben doorgebracht. Ro heeft veel aan zijn Galoup Galiep computerspel gewerkt en Eem vooral boeken gelezen. En we hebben via Skype met papa en mama gebeld! Verder hebben we een tempel bekeken vooral omdat de ligging zo mooi was met een prachtig uitzicht over de stad, de vliegtuigen die langs kwamen vlogen lager dan dat wij stonden, heel aprart! Ook hebben we erg lekker gegeten, eindelijk weer lekkere (Thaise) curry en noodels. Het personeel is hier trouwens ook heel relaxed, beetje te soms!
Na 5 dagen heerlijk relaxen is het dan eindelijk zo ver. We vliegen naar Bangkok waar we Rieneke en Remco al gelijk zullen treffen en Baukje de dag erna van het vliegveld gaan halen, we kunnen niet wachten!!!

• 08 Juni 2009 - 16:01

Mamahelma:

Ik heb het gevoel dat ik nu de eerste ben die reageert, computer stond toevallig aan.
    Vermoeiend hoor dat reizen van jullie maar je leert je uitstekend overgeven aan "wat is"'
    Wat een prachtige tempels weer en leuk dat je oog hebt voor mooie bloemen.
    Ik vraag me af wat "friends kijken" is.Leg je dat de volgende keer aan de oudjes uit?
    Is Laos net zo Boedhistisch als Vietnam?
    Ik ga van de zomer in retraite bij Vietnamese monniken..... in Frankrijk!
    Nog aanraders gelezen, Eem?
    Veel liefs en ik reageer nog op de andere mail.
    xxxx mama

• 08 Juni 2009 - 17:03

Jessie:

Heerlijk, he; al die primitieve voorzieningen! Wat zijn wij hier in Nederland toch verwend... In Egypte had ik ook het genoegen in een gat in de grond te mogen toiletteren, met uitzicht op de restanten van mijn voorgangers! Wel goed voor de beenspieren, trouwens!

Eem weer helemaal opgeknapt? Geniet in ieder geval van jullie Hollands bezoek, dus ook een dikke kus voor je (schoon-)zus!

Veel liefs,
    XXX Jessie

• 08 Juni 2009 - 17:55

Rowena:

Nou dat klonk heel heftig allemaal. Poeh zeg...

Mmm en ik ben toch wel iemand van het toilet hoor. Vond die dingen in Frankrijk al niks hihihi

Als het goed is moet Baukje er al een weekje zijn heeft ze jullie de kus en knuffel gegeven zoals ik gevraagd had ;-)

Nou dikke kus en geniet ervan samen!!!!

• 09 Juni 2009 - 06:04

Rien En Rem:

Hee luitjes!

Grappig hoor, dachten we al jullie foto's inmiddels gezien te hebben in de afgelopen twee weken, zitten er toch nog foto's tussen die we nog niet kenden. En die van de slapende obers blijft natuurlijk een topper (en zeer representief ;-)

We vonden het erg gezellig om de afgelopen tijd samen met jullie en Bauk te reizen! En het is nu alweer voorbij... Veel plezier nog met z'n drieen en we zien elkaar zeer waarschijnlijk weer in Australie (en wie weet nog eerder).

Dikke knuffels,
    Rieneke en Remco

• 09 Juni 2009 - 11:37

Aimee:

Lachen he die bediening!!! Typisch Azie!
    En wat een busreis zeg. Jullie hebben je in ieder geval niet verveeld, maar waarschijnlijk wel kapot toen jullie aankwamen!

Eempje, alweer helemaal beter? Dat tuben moet een hoop goed gemaakt hebben. Klinkt supergaaf!

Dikke kus.

• 10 Juni 2009 - 17:05

Pa & Tity:

Hoi Ro & Eem,
    Nou......, die beloofde helse reis was kenneljik ook echt hels !!
    TUBEN ??????????
    Nu snappen we het, erg spectaculair !!
    Tot het volgende verslag !

• 11 Juni 2009 - 19:36

Janine:

Wat een avontuur weer, gaaf hoor! Supermooie foto's ook.
    Update hier: Luna wil kindjes en Mack niet, nu hebben ze ruzie.
    Geniet van de reis verder!
    Groetjes,
    Janine

• 12 Juni 2009 - 11:09

Hilbert:

Zo zeg, wat een geweldige avonturen allemaal. Erg leuk om het zo te volgen. Veel plezier op jullie geweldige reis!

• 15 Juni 2009 - 15:58

Oma:

Ik volg jullie met heel veel interesse gr liefs

• 16 Juni 2009 - 10:17

Susanne:

Hallo avonturiers,

Ben benieuwd of Bauk goed is aangekomen. En hoe het met jullie allen gaat. Niet veregeten vakantie te houden he tussen het reizen door!
    Ik lig nu op bed met mijn dikke buik lekker te chillen.

xxx