Noord Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Noord Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Noord Vietnam

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

19 Mei 2009 | Vietnam, Hanoi

Va 2 mei t/m 15 mei; Vietnam deel 2

Quy Nhon
We waren de vorige keer gebleven bij Quy Nhon. Een klein paradijs aan de Vietnamese kust. In tegenstelling tot Nha Trang, waren hier geen toeristen te bekennen, en waren wij voor de verandering eens de toeristische trekpleister! Haha.
Mooie stranden, prachtige nieuw aangelegde boulevards en diverse parken gaven deze kustplaats een erg mooi aanzien. Tel daarbij op dat we een hotel hadden met balkon met zeezicht, wifi, warm water, ligbad, koelkast en airco voor 8 euro en je weet waarom we veel liever hier bleven dan in het Salou van Vietnam! Je kon in Quy Nhon heerlijk verse vis eten. Je hoefde de vis maar aan te wijzen in het aquarium en even later lag ie al op je bord! Of in sommige gevallen, werden ze vers gekookt aan tafel voor je bereid in verse spring rolls (vis, groenten, sla en dan in een rijstjasje gewikkeld), heerlijk!

Hoi An
Na een aantal dagen lekker relaxen in Quy Nhon, vertrokken we met een klein lokaal busje, lekker volgepropt, naar Hoi An. We kwamen ’s avonds aan en lieten ons direct naar een hotel brengen die Judy en Al ons via de mail hadden getipt! Behalve een spin van circa 10 cm die op de muur zat, was het idd een erg mooie kamer en zeer centraal gelegen t.o.v. de bezienswaardigheden. Omdat het al behoorlijk laat was geworden besloten we alleen maar even een bar op te zoeken, hebben wat gedronken (...happy hour!!) en een potje gepooled.

De volgende dag hadden we een fiets gehuurd. Wat een rust hier in Hoi An. Heel wat anders dan de plekken waar we tot nu toe geweest zijn. De oude stad van Hoi An is een Unesco World Heritage site, waar gen auto’s mogen komen en waar je nauwelijks van de sokken wordt gereden door scooters. De hele stad bestond uit mooie oude gebouwen, nauwe straatjes met overal versieringen en eeuwenoude bruggen. Met recht dat Unesco dit als erfgoed beschermd! Op onze bikes konden we de omgeving goed verkennen. We zijn door lokale wijken, net buiten de stad, gefietst en zijn uiteindelijk bij het strand uitgekomen. Hier moesten we wel onze fietsen parkeren (betaald natuurlijk..) omdat je niet met een vervoermiddel bij het strand mag komen... Wel raar dat de lokale bevolking gewoon hun scooters op het strand parkeren... Na een verfrissende duik, en beetje zonnebaden en wat onderhandelen met een verkoopster op het strand voor een flesje zonnebrand, zijn we weer relaxed terug gefietst en hadden we aan het eind van de dag onze biertjes wel weer verdiend! In Vietnam worden de goedkoopste biertjes ter wereld getapt. Voor slechts 20 eurocent krijg je een vers pilsje (0,33). Dus namen we het er maar van en werden de biertjes gelijk ons avondeten :)! Na nog wat lokale hapjes erbij te hebben besteld, verplaatsen we ons naar de bar waar we de eerste avond ook waren geweest. Hier hadden we nog wat gedronken, kwamen we een Canadees stel tegen en zijn we uiteindelijk tot sluitingstijd gebleven.

Hue
Na een goede nachtrust.. maakten we ons klaar voor ons vertrek naar Hue. Na slechts een aantal uurtjes rijden kwamen we aan in wat gezien wordt, de culturele hoofdstad van Vietnam. Dit had vooral te maken met het feit dat eeuwenlang de Keizers hier hun optrekjes (circa 20km2) hadden.
We hadden een hotelkamer op de 6e verdieping.. wat betekende dat je elf trappen op moest! Echter, de kamer had daardoor een erg mooi uitzicht en was verder van alle gemakken voorzien. Behalve dan het slot die de eerste dag direct brak, inclusief sleutel...) We hadden opnieuw WIFI, waardoor we ons Skype account maar eens gingen uitproberen. Dit resulteerde in 45 minuten lekker kletsen met Annina, leuk!
De tweede dag hebben we de Citadel en de oude Forbidden City bekeken, wat zeker de moeite waard was! De oude kasteelmuren waren nog geheel in tact en diverse mooie gebouwen waren van binnen en buiten te bekijken. Om ons culturele bezoek aan Hue nog wat verder uit te breiden, besloten we de laatste dag nog naar de keizerlijke graven te gaan. Midden in een bosachtige tuin met diverse meertjes lagen daar diverse keizers van oude dynastiën begraven. Later, terug in het hotel, begon het wachten op onze sleeping bus voor de lange tocht naar Hanoi, de hoofdstad van Vietnam.

Hanoi
Na inderdaad een erg lange tocht van circa 14 uur kwamen we aan in Hanoi. De bustocht was op zich erg relaxed, aangezien de sleeping bus dertig losse bedden herbergt, waar je redelijk gestrekt kunt liggen. Om acht uur namen we samen met twee engelsen uit de bus een taxi naar een hotel waar reeds diverse vrienden van hen verbleven. De hotelmanager was een jonge Vietnamese, die zeer goed engels sprak en voor de verandering echt wist waar ze het over had! Dezelfde dag hebben we de omgeving verkend; we zaten in het oude stadsdeel van Hanoi, vlakbij een groot stadsmeer. In de avond zijn we in het theater beland, waar we de traditionele water puppet show hebben bekeken... geen woorden voor...moet je gezien hebben...hmja....
Na deze ‘spetterende’ show zijn we naar een bar gegaan waar we al gauw in gesprek kwamen met Wilfredo uit Bolivia en Jorge uit Portugal. Ze woonden reeds een halfjaar in Hanoi en werkten daar voor Ericsson. Erg gezellig en diverse biertjes later vertrokken we, na eerst nog bij een plaatselijk restaurantje te hebben gegeten, naar ons hotel.
De dag erna hebben we via onze hoteldame een driedaagse boottocht geregeld. Daarbij kon ze ook voor ons de Visa naar Laos regelen. We kregen een kopie van ons paspoort en wanneer we terug zouden komen van onze boottrip naar Halong Bay, zouden we die inclusief Visum terugkrijgen.. Goed geregeld!!
We werden ’s ochtend vroeg opgehaald bij ons hotel. Natuurlijk verliep dit niet al te soepel...
Omdat vanuit ons hotel twee tours waren geboekt voor beide 7 personen, werden wij in het verkeerde busje gestopt (letterlijk gestopt, omdat er 12 normale stoelen waren en er 20 passagiers mee moesten.. We zaten dus in de verkeerde bus, die wel naar Halong Bay ging, maar met de verkeerde tour. Na een uur proberen uit te leggen, vertokken we uiteindelijk dan toch maar naar Halong Bay. We hebben in ieder geval erg gelachen onderweg en zeer toevallig zaten Judy en Al (de Aussies) ook in dezelfde bus!

Halong Bay
Eenmaal aangekomen in de haven van Halong City, wisselden we uiteindelijk met de zeven anderen en gingen we direct inchecken en uitvaren op ons varende hotel voor de komende dagen. De tour was wellicht het mooiste wat we in vier weken Vietnam hebben gezien! Halong Bay bestaat uit bijna 2000 aparte eilanden, voornamelijk bestaande uit begroeide Limestone rotspartijen. Wanneer je hier tussendoor vaart heb je echt het gevoel in een surrealistische wereld te zijn. We hadden een vriendelijke tourguide die redelijk goed engels sprak. Op de boot begonnen we gelijk aan een heerlijke lunch, bestaande uit diverse verse zeevruchten en vis, met daarnaast natuurlijk de gebruikelijke groenten en rijst. Heerlijk!
De eerste dag van de tour bestond uit uitvaren, een zeer mooie tocht door de Bay, een mega grote grot bezichtigen, kayakken en zwemmen. We sliepen op de boot in een prima tweepersoonskamer, met eigen badkamer. Aan het eind van de dag hoorden we onze namen roepen... Judy en Al kwamen aangezwommen om even gedag te zeggen. (zijn ze ons aan het volgen ofzo :) haha)!
Op onze boot zaten ook een groep met 5 engelsen, waar we voornamelijk de tijd mee doorbrachten. Zo ook de eerste avond, waar we op het dek met een aantal biertjes heerlijk van de rust en de sterrenhemel genoten hebben, totdat de karaoke aan ging en heel hard natuurlijk, maarja dat hoort erbij.

De tweede dag vertrokken we vroeg naar Catba Island. Eén van de grotere eilanden in Halong Bay. Hier hebben we een 800 meter hoge berg beklommen (de treden waren erg makkelijk begaanbaar). Op de top stond een ijzeren, roestige uitkijktoren, waar je nog eens 25 meter hoger kon klauteren. Behalve het feit dat de laatste trede er niet meer was.. was deze klim de moeite waard, aangezien je bijna het gehele eiland van boven kon bekijken.
Na deze klim in de strengende hitte werden we met een busje naar ons hotel gebracht. Lekker opfrissen en opnieuw een lekkere vislunch, daarna lekker naar het strand. Hier hebben we lekker gezwommen en kwamen we Judy en Al wéér tegen. Zij moesten echter al snel weer weg om te gaan dineren in hun hotel, dus hadden we voor de avond afgesproken om ergens in een bar wat te gaan drinken. Na voor de vijfde keer afscheid te hebben genomen van onze Aussies belanden we enigszins wat aangeschoten in ons hotelbedje!

Vroeg in de ochtend vertrok de boot weer richting vasteland. We konden nog heerlijk zonnen op het dek en waren uiteindelijk aan het eind van de middag weer terug in hetzelfde hotel in Hanoi. Onze paspoorten en Visa voor Laos lagen al klaar. Lekker uitrusten voor de volgende dag, waar we vanaf 17.00 uur klaar moesten staan voor de reis naar Vientiane Laos. Hier beeindigden we onze tocht door Vietnam en maakten we ons op voor de helse rit die ons te wachten stond....

• 19 Mei 2009 - 16:41

Rowena:

Wat een mooi verhaal weer... ;-)
    Ik ben zo jaloersssssssss

Nog een weekje he en dan komt Baukje...

Schitterende foto's trouwens.

dikke zoen

• 20 Mei 2009 - 06:25

Rien En Rem:

Sawat dee krap!

Wat een mooie verhalen en foto's. Leuk om te zien dat Vietnam met mooi weer zo mooi is. Wordt het nu Laos in vogelvlucht? Tot over een weekje!

groetjes,

R&R

• 23 Mei 2009 - 11:58

Tjits:

heb net ff in jullie fotoboeken zitten gluren!
    wauw!!! voooral die foto van de boedha met de draken op de achtergrond vind ik tof!!!
    en natuurlijk de hot pot.. mmmmm water loopt me in de mond.
    gister hebben we baukje gedag gezegd. en blij is ze!
    met ons gaat het goed. ik heb een nieuwe baan tot eind januari zodat wij naar australie kunnen!! dat zou tof zijn he? drie maanden met z'n 3tjes.
    nog wat geldjes sparen en maus moet nog het een en ander regelen, maar het ziet er steeds beter uit...de reisplannen.
    ninthe gaat ook lekker. heus dametje geworden.
    het is hier vandaag voor het eerst echt 24 graden dus verbrand!!! maar wel fijn op de boot.
    we hebben electromotortje gekocht. heel luxe geen herrie en toch varen.
    nou tot zo ver en veel liefs tjits

• 25 Mei 2009 - 10:23

Mamahelma:

dikke zoen

• 03 Juni 2009 - 11:46

Pa & Tity:

Ha die Ro & Eem,
    Alweer (mee)genoten van jullie belevenissen !
    Opvallende items waren :
    de grote spin op de muur (nu al rillen !)- het begrip voor de vele biertjes (20 eurocent!)-
    de sleeping bus met bedden - en het vele malen afcheid nemen van dezelfde personen !!
    Zijn nu benieuwd naar de
    HELSE RIT ?????