Zuid-Viëtnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Zuid-Viëtnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Zuid-Viëtnam

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

08 Mei 2009 | Vietnam, Nha Trang

Vietnam va 20 april 2009

Saigon

Vanuit Sihanoukville vertrokken we vroeg richting Phnom Penh, om van daaruit de bus te pakken naar Ho Chi Minh City (Saigon). De rit verliep niet echt soepel, dus kwamen we uiteindelijk na 14 uur aan in HCMC. Daar hebben we lekker gegeten en vielen als een blok in slaap. ’s Ochtends zijn we eerst overgestapt naar een ander hotel en zijn toen gaan lunchen, samen met Molly (uit Amsterdam) en Kyle (uit Canada), die we in de bus hadden ontmoet. Die middag gingen we de stad verkennen en zijn we o.a. bij het War museum (voorheen American war crime museum genaamd), de Notre Dame, het prachtig oude postkantoor en de overdekte markt geweest. Oversteken in HCMC is een avontuur op zich omdat er niet altijd wordt gestopt voor een rood stoplicht, men ook wel tegen het verkeer inrijd, inhalen van alle kanten kan, er meer rijbanen zijn dan je kunt zien en de snelste, grootste of hardst tuterende voorrang heeft.. en toch gaat het eigenlijk altijd goed! In HCMC rijden er bijna meer scooters dan er mensen wonen (>3 miljoen!), ook op de stoep ben je niet veilig, scooters zijn immers sneller dan wandelaars!
Van tevoren hadden we het idee dat HCMC een grote, drukke en vieze stad zou zijn. De stad is echter wel schoon en eigenlijk viel het ons reuze mee en hebben we van deze wereldstad genoten!

Mekong Delta

We besloten om een dagtrip te boeken naar de Mekong Delta. Dit was opnieuw een hoogtepuntje tot nu toe! Eerst vertrokken we met een minibus (circa 2,5 uur) naar een zuidelijk gelegen stad, om van daaruit met de boot de Mekong rivier op te varen. Uiteindelijk hebben we drie boottochten gedaan. Eerst naar het fruiteiland, waar we honing en diverse vruchten geproefd hebben en waar Eem voor de tweede keer een slangetje mocht aaien.. Daarna naar het kokoseiland, waar diverse kokosproducten werden gemaakt (waaronder kokossnoepjes....hmm). Tenslotte zijn we met roeibootjes door de jungle gevaren, een erg mooie ervaring!
Na de lunch kregen we nog een dik uur de tijd om de diverse dorpjes te bekijken. Op zich zou dit per fiets kunnen, maar die waren er helaas niet meer, dus besloten we te lopen. Natuurlijk moesten we weer van het pad afwijken, dus kwamen we uiteindelijk tussen huizen en plantages in de jungle uit, waar we m.b.v. lange takken over slootjes heen moesten springen om uberhaubt de weg weer te kunnen vinden. Net op tijd kwamen we weer terug bij de haven, waar onze speedboot zou vertrekken naar HCMC. Na een mooie tocht van circa 3 uur over de Mekong rivier, kwamen we uiteindelijk weer aan. Na zoveel mooie indrukken waren we met recht kapot aan het einde van de dag, dus zijn we snel nog gaan eten en hebben ons bedje opgezocht. De dag erna hebben we het een beetje rustig aangedaan, maar hebben we nog wel een mooie stadswandeling gemaakt van een uurtje of 5.

Dalat met de Aussies

De volgende dag vertrokken we vroeg met de bus naar Dalat. Een stad in de bergen, op circa 8 uur rijden van HCMC. In de bus raakten we al snel aan de praat met een stel Australiers. Drie zussen plus een echtgenoot inclusief twee zoons. Na diverse vertragingen (we stonden o.a. in de bregen circa twee uur stil, omdat er verderop een ongeluk was gebeurd) checkten we samen met de Aussies in, in een zeer fraai hotel. We hadden een mooie grote kamer, tv, koelkast, warmwater en wifi op de hotelkamer voor $12 per nacht!
Het weer in Dalat was even wennen. De temperatuur lag behoorlijk lager dan we gewend waren (het was daar ongeveer 20 graden) en de diverse regenbuien zorgden voor nog meer verkoeling. Dus konden we eindelijk weer eens een lange broek en trui aantrekken!
De omgeving van Dalat wordt ook wel de franse alpen in een eeuwig durende lente genoemd. Aan alle weerzijden bergtoppen, nauwe straatjes, mooie zomerhuizen, lekkere rode wijn en een keur aan bloemen gaf ons datzelfde gevoel.
Tussen de regen door zijn we een aantal keren de stad wezen verkennen en hebben zoals gewoonlijk genoten van het heerlijke eten. Na een avond goed drinken op de hotelkamer van de Aussies en een dagje lekker luieren erna :), besloten we een driedaagse motortocht door de centrale hooglanden te boeken.

Motortocht dag 1

Om 8.30 stonden we paraat om onze ‘drivers’ Lee en Chau onze bagage te geven die eerst in plastic zakken werden gestopt en achter- en voorop de moter werden gebonden.
We begonnen de tocht met een bezoek aan The Crazy House in Dalat en de naam is niet overdreven, prachtig maar bizar. Een doolhof met bijzondere kamers en kleine gangetjes en trappetjes en mooie tuin met leuke zitjes. Alles gemaakt van beton! Na een kwartiertje rijden stopten we bij een bloemen kwekerij. Hier geen verassingen allemaal dezelfde bloemen als in NL (de eigenaar is ook een Nederlander) maar Eem was toch weer blij met het zien van zoveel leuke bloemetjes!
Na weer een half uurtje rijden stopten we bij een koffieplantage waar we nog veel meer van zouden zien onderweg. Lee legt uit hoe het proces werkt en hoe er in de laatste jaren helaas veel jungle gekapt is om plaats te maken voor nog meer plantages.
Hierna volgt een bezoek aan een zijde fabriek waar het hele proces van cocon tot aan de stof zelf te zien is. Zelfs de larven die uit de cocon komen worden verkocht op de markt, gekookt en opgegeten!
Na weer een stuk gereden te hebben komen we bij een grote waterval (het water is hier helaas vaak bruin vanwege het roodbruine zand). We klauteren naar beneden over gladde stenen en aardige afgronden, hieraan merk je dat dit nog niet echt een touristische trekpleister is en zeker niet geschikt voor Amerikanen ;)
Naast de waterval is er een prachtige tempel gebouwd met wederom een hele mooie tuin en lachende Buddha.
Na de lunch rijden we een aardig stuk en stoppen we in een minority village waar de kinderen maar al te graag op de foto willen, erg leuk. Net voor het donker komen we in ons hotel aan. We eten samen een hapje en duiken op tijd ons nestje in. Morgen is het vroeg weer op!

Motortocht dag 2

Na een lekker ontbijtje bezoeken we eerst een rijstplantage aan het grootste natuurlijke meer van Vietnam Lak Lake. Rijst drogen ze hier niet alleen op eigen terrein, ook gewoon op de weg, kan je er niet langs dan rij je er gewoon overheen!
Na weer een stukje rijden komen we bij een bakstenen fabriekje; je gooit klei in een machine en er komen bakstenen uit die daarna eerst worden gedroogd en dan gebakken. We stoppen nog een paar keer voor mooie uitzichten en komen dan bij een waterval waar we kunnen zwemmen, onderweg hiernaar toe worden we gespot door wat lokale jongens die spontaan besluiten ook te gaan zwemmen, we moeten wel 100 keer op de foto en omkleden wordt je niet makkelijk gemaakt. De waterval zelf is wel tof, je kan er onder staan voor een heerlijke massage (mits je je goed vast houdt!).
We rijden door naar een Natuurpark waar we nog een waterval bekijken die helaas niet zo groot is vanwege het droge seizoen. Verder is het wel een mooi gebied en maken we een aardige wandeling. Ook zien we hier hoe cashews groeien, heeft iemand enig idee?

Motortocht dag 3
We moeten vandaag 210 km afleggen, de grootste afstand tot nu toe en we rijden nooit harder dan 60 km per uur, terwijl we al zigzaggend de bergen achter ons laten. We bezoeken een rubber plantage (dat spul stinkt zeg!) en verder rijden we vooral veel, vlak voor we aankomen rijden we langs de kust met leuke vissersdorpjes en garnalenkwekerijen. Als we in Nha Thrang aankomen zoeken we het hotel op waar de Aussies zitten en komen ze er toevallig net aangelopen. We eten samen een hapje en drinken wat flesjes Dalat wijn, wederom een gezellige avond!

Nha Trang

Nha Trang zelf viel ons echter iets tegen. Een soort Salou van Vietnam, waar veel toeristen op af komen om te gaan feesten. We besloten dan ook redelijk snel een andere stad op te zoeken, waar het strand net zo mooi was en we eigenlijk net als tijdens de motortocht één van de enige toeristen waren. Deze stad heet Quy Nhon, en daar gaat ons avontuur de volgende keer weer verder...

• 08 Mei 2009 - 16:52

Rowena:

Jemig ziet er leuk uit. Vooral zo'n motorreis lijkt me leuk ;-)

Ik ga de andere berichten ook nog lezen. Ik loop een heel eind achter zie ik hihi

dikke kus
    Rowena

• 08 Mei 2009 - 23:30

Rien En Rem:

Hee!

Mooie belevenissen weer, fijn dat jullie het naar jullie zin hebben in Vienam. Wij vonden het er wat minder, maar dat lag ook een beetje aan het weer: alleen maar regen twee weken lang... Je zult trouwens waarschijnlijk wel verschil merken qua mensen als je straks naar Laos gaat: ze zijn daar een stuk relaxter. Wij vonden de mensen in Vietnam soms erg aggresief/offensief, zeker nadat we uit Laos kwamen, totaal anders. We zijn benieuwd of julie dat net zo ervaren of misschien wel helemaal niet.

Wij genieten nu van de familie en vrienden in Nederland voor een weekje, zijn gisteren aangekomen. Donderdag vliegen we naar Bangkok, we hebben erg veel zin om weer naar Azie te gaan!! En ook om julie en Bauk daar te zien!!!

Kus,
    Rieneke en Remco

• 09 Mei 2009 - 18:49

Pascal:

super cool poepers
    jullie maken me elke keer weer blij
    tof dat het goed gaat
    morge lange e mail xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

• 11 Mei 2009 - 13:45

Bart:

Pff.., herkenbaar & dus heel jaloers!

Groeten,

Bart!

• 12 Mei 2009 - 15:44

Mamahelma:

wat een belevenissen allemaal. Rubber, zijde, interessant hoor.
    Moest wel lachten om de "meuh" foto,prachtig.
    Laten jullie even weten of en wat Baukje nog van ons voor jullie mee kan nemen?
    dikke knuf

• 14 Mei 2009 - 12:58

Pa & Tity:

Hoi Ro & Eem,
    Het was weer(mee) genieten van alle verhalen en mooie foto's ! Met name de dagtocht naar de Mekong Delta was indrukwekkend.
    Maar jullie drie-daagse motortocht slaat bijna alles. Wat een avontuur en ervaringen !!
    Geniet van alles en tot later !