Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Cambodja - Reisverslag uit Preah Seihanouk, Cambodja van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Cambodja

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

21 April 2009 | Cambodja, Preah Seihanouk

V.a. maandag 6 april
Phnom Penh en Sihanoukville

Phnom Penh; De Hoofdstad van Cambodja
De reis vanuit Siem Reap naar Phnom Penh verliep voorspoedig. We gingen uit van een urendurende rit over hobbels en bobbels, maar het viel mee door de goed geasfalteerde weg die tijdens het regenseizoen overigens ook weg kan spoelen, maar gelukkig was het droog! In Phnom Penh reden we eerst een halfuur door de sloppenwijken om in het centrum uit te komen. Aldaar begonnen de TukTuk’s ons om de oren te vliegen, natuurlijk wil iedereen je weer naar een guesthouse van hun keuze brengen. Maar helaas, we hadden zelf al een plekje uitgezocht en lieten ons deze keer niet ompraten! Zodoende kwamen we aan bij een Ierse Guesthouse, centraal gelegen naast het Royal Palace en het Nationaal museum, prima kamer met koelkast en privé dakterras!

Na een lekkere douche en wat gerelaxed te hebben gingen we de omgeving verkennen. We hadden een digitale foto gemaakt van de map uit de LP (we hebben geleerd dat verdwalen soms wel even leuk kan zijn maar als je dan echt weer terug wil het ook wel vervelend kan worden :) ). Veel leuke restaurants, barretjes en diverse toeristische bezienswaardigheden gezien. Leuk, maar we kozen toch voor een straatstalletje, daar hebben ze 1 of 2 lokale gerechten waar je uit kunt kiezen en ben je voor $1 klaar. Inmiddels waren we best wel moe, dus lekker terug naar onze kamer, filmpje gekeken en ons best gedaan het eten zonder problemen te verteren, viel een beetje zwaar...

De volgende dag ging Eem vroeg op pad om een supermarkt te vinden en te pinnen. Dit bleek een moeilijke trip, na een uurtje lopen en de weg vragen was de bank nog niet in zicht. Dus wat doe je dan, motor pakken en je laten brengen. Maar die wist het ook niet blijkbaar, hij zei van wel maar niet dus. Uiteindelijk wel de bank gevonden en toen de supermarkt maar laten zitten, had geen zin in nog 10 rondjes, dus thuis af laten zetten en ruzie gemaakt over het te betalen bedrag, tsja ik kon er toch niks aan doen dat hij niet wist waar het was..?!
Ro had in de tussentijd een integrale Championsleague wedstrijd gekeken, dus was helemaal in zijn nopjes! Na een smerig kopje koffie (keuken was niet best en duur) gingen we op zoek naar een supermarkt, direct gevonden! Lekkere kaas gehaald (koaas koaas!), stokbroodjes, groenvoer en drinken. Zo hadden we in één klap voldoende voedsel voor twee dagen en konden we eindelijk weer eens zelf iets in elkaar flanselen! Op zich is er natuurlijk niets mis met drie keer per dag uit eten gaan.... maar zelf iets maken is dan toch echt een fijne afwisseling!

Zoals velen in Nederland kreeg ook Ro in Cambodja een griepje te verduren. Volgens hem door de vele slechte airco’s overal, en dan telkens van 35 graden naar 10 en andersom, niet goed! Dus een dagje rustig aan gedaan. Wel nog naar het museum geweest een erg mooi gebouw met diverse beelden en artifacten uit de Angkor Wat periodes.
We besloten de volgende dag iets minder leuks te gaan doen, naar de Killing Fields. Pol Pot heeft hier in de beroerde Rode Khmer periode, honderdduizenden onschuldigen laten vermoorden om zo de cultuur van Cambodja compleet te verwoesten en zelf een nieuw tijdperk te kunnen starten. We gingen met een Tuk Tuk naar het complex, zodat we ook nog een half uur durende stadstocht erbij kregen inclusief onbeperkt uitlaatgassen snuiven hmm! Eenmaal bij de Killing Fields aangekomen, zie je eerst een toren waarin honderden of duizenden schedels in opgestapeld liggen brrr. Daarna loop je tussen de massagraven door. Zeer indrukwekkend. Op de weg terug hebben we dan ook niet veel gesproken...

’s Avonds Amok gegeten. Een gerecht van diverse groenten in een heerlijke kokoscurry in bananenbladeren, gereserveerd met rijst en keuze uit Vis, Kip, Varken of Rund. Met vis is het authentieke gerecht en heerlijk, dat doen we vaker!

Sihanoukville; Zon, zee en strand en Khmer New Year!

Als je hier een busticket koopt bij je guesthouse of hotel dan komen ze je ophalen en brengen ze je naar de bus die je moet hebben, zo gezegd zo gedaan. Na 4,5 uur waren we in Sihanoukville bij een leuk guesthouse op 50m van het strand. We besloten op het dakterras = restaurant te gaan zitten en hebben ja ja.. Boonanza (kaartspel) nagemaakt. 85 kaarten tekenen, dat duurde dus wel even maar toen het eenmaal donker was hadden we ons spel dan toch afgekregen! Hierna hadden we wel en lekker borreltje en dito maaltijd verdiend!

De volgende dag echt lekker vakantie gevierd op het strand. Zonnetje deed goed zijn werk en tot onze verbazing was het zeewater gloeiend heet (plusminus 30 graden!) echt een verfrissende duik nemen was er dus niet bij! Na lekker gelezen te hebben in en hangstoel kregen we de eerste van vele ondergaande zonnen te zien! Spectaculair!

Op zondag 12 april hebben we een heerlijke strandwandeling gemaakt en zijn uiteindelijk bij een bar beland waar we tot diep in de nacht zijn gebleven. Erg gezellig en diverse Europeanen bij elkaar. We hadden allemaal al behoorlijk gedronken en besloten nog een afzakkertje te nemen bij BeachClub “Dolphins”. Uiteindelijk vielen we, na nog een heerlijke nachtduik te hebben genomen in de zee, tevreden rond 5.30 uur als een blok in slaap..
Natuurlijk had dit gevolgen voor de volgende dag waarin we dan ook Ham ’n Eggs (helemaal niks) hebben gedaan...

Dinsdag was de eerste dag van het nieuwjaarsfeest Het jaar van de koe begint. Net zoals de Thai en de Lao vieren de Khmer het Nieuwjaar rond deze tijd en staat in het teken van eten, drinken, eten, drinken en vuurwerk (net als bij ons dus..). Alleen is het hier 30 graden plus en vier je het op het strand, wat natuurlijk wel weer bijzonder is.
We zijn deze dag door Sihanoukville stad gelopen, hebben een overdekte markt bezocht en zijn doorgelopen tot een ander strand en kwamen langs restaurant De Snake Pit. Het bleek dat daar een heus dierenpark aangebouwd was, met honderden soorten slangen, vogels en krokodillen, we hebben ons hier dus wel een tijdje vermaakt!
Terug bij “ons” strand waren er al vele Cambodjaanse families feest aan te vieren en op diverse plaatsen werd vuurwerk afgestoken. Het is hier de hele week behoorlijk druk aangezien de lokale bevolking vakantie heeft, leuk om mee te maken!
De volgende dagen waren vergelijkbaar. Veel eten en drinken, barbecue op het strand, vuurwerk afsteken en lekker luieren op je strandstoel. Echt een vakantiegevoel dus!

Na New Year zijn we vroeg opgestaan, om naar het Vietnamese Consulaat te gaan voor ons Visum. Dit was binnen een kwartier geregeld.. Echt moeilijk is het dus niet om een dertig dagen visum te regelen voor dat land.
De rest van de dag gebruikt om naar de kapper te gaan, een wasje te doen en een duik te nemen.
’s Avonds besloten we een ander culinair hoogtepuntje te proberen; een happy pizza. Het woord verraadt al een beetje om wat voor kruiden het gaat, je mag het niet roken maar wel eten... wiet! En ja hoor het werkt, Na deze speciale maaltijd hebben we gebrainstormd over het computerspel “Galoup’s Destiny” wat Roald aan het maken is. Verhaallijnen en puzzels verzinnen. Wat een creative geest al niet met je kan doen!

De volgende dag is Ro verder gegaan met het daadwerkelijk creeren van het spel. Tekeningen maken en diverse scripts programmeren (Alan, Maaike en Mauro wellicht heb ik binnenkort jullie hulp wel nodig!!)

De laatste dag in Cambodja is nu aangebroken. We genieten nog eenmaal van de fijne en relaxte omgeving hier, voordat we verder zullen reizen naar Vietnam.

• 22 April 2009 - 06:56

Annina:

Wat weer een geweldig begin van de dag! Wat een belevenissen, lieverds. Heel veel plezier in Vietnam en pas goed op elkaar! Dikke tút

• 22 April 2009 - 11:01

Mamahelma:

het hele verhaal in één adem gelezen....en toen had ik bijna geen adem meer na al die uitlaatgassen!!
    Is het echt wel zo genieten? En toen zag ik de foto's....tja oogstrelend zoals steeds!
    Reageren jullie snel even op mijn mail en baukje's dilemma?! knuf!

• 24 April 2009 - 19:33

Nicky:

Hey Emilie en Roald!

Leuk om jullie verhalen te lezen, ziet er naar uit bdat jullie nog bolop genieten!
    Ik zit alweer 2 weken thuis. Sinds afgelopen week aan het werk.
    Moet zeggen dat het weer hier voor nederlandse begrippen gelukkig mooi en warm is :) Maar natuurlijk niet te vergelijken met de temperaturen daar!

Genietse nog en veel reisplezier in Vietnam!

X.x

• 25 April 2009 - 08:25

Elvira:

Hey lieve Eem en Ro,
    Wat ontzettend leuk om zo van een afstand al jullie verhalen te lezen.....ben ook wel een beetje jaloers hoor.
    Vond het ook wel grappig om ff met je te chatten...zo ver en dan toch even zo dicht bij.
    Nou geniet er maar goed van. Ik geniet dan extra van jullie volgende bericht.
    Hele dikke kus,
    Elvira

• 26 April 2009 - 09:19

Pa & Tity:

Ha, die Ro & Eem,
    Wederom prachtige verhalen en fantastische belevenissen !!
    Je bent een spellenfanaat of je bent het niet !!
    Het bezoek aan de killingfields staat in groot contrast met zoveel mooie dingen en werpt je weer even terug op andere tijden.
    Overigens prachtige foto's die alles goed weergeven.
    Tot wederhoren !!

• 28 April 2009 - 13:21

Carlijn:

Hoi Emilie,

Zo te zien heb je het prima naar je zin daar! Ik kreeg net van Han de link toegestuurd, dus zal jullie verhalen nu vaker in de gaten houden. Pas op voor al die rare dieren en geniet van jullie tijd daar!

Groeten Carlijn

• 30 April 2009 - 05:28

Alex:

Hoi Ronald en Emilie. Vandaag (30 april) een vrije dag, maar gewoon om 6 uur wakker. Dus maar wat mails lezen en ik werd door Manfred op jullie site gewezen. Dit is wel een heel bijzondere tocht zo door Azië. Prima dat jullie de koaas niet kunnen missen; doet mij goed!
    Nog veel plezier en wij blijven jullie volgen.

• 02 Mei 2009 - 19:57

Jessie:

Ik ben niet jaloers hoor...
    Heb mezelf vandaag maar getrakteerd op een dagje Bloemendaal, haha!

He lieve schatten! Wat een prachtige foto's en mooie verhalen. Jullie missen ons vast nog niet!

Geniet er van en tot mails!

XXX Jessie

• 05 Mei 2009 - 15:07

Nancy:

Hallo lievies,

Eindelijk weer eens even tijd gehad om jullie verhaal te lezen en foto's te bekijken. Het ziet er heel vervelend uit. Nou hier is met Konninginnedag een grote ramp gebeurd. Een gek in een auto heeft in Apeldoorn geprobeerd een aanslag op de koninklijke familie te plegen. Hierbij is hij op het publiek ingereden in een oude suzuki swift en heeft hierbij 6 mensen gedood en helaas is hij zelf ook overleden. Dus genieten jullie nog maar heel erg van jullie reis.

Liefs, Nancy