Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Bali - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Bali

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

30 Augustus 2009 | Indonesië, Denpasar

Indonesiers zijn niet echt van de informatie verstrekking, wanneer je vraagt hoe lang een tocht gaat duren, dan varieert het antwoord al gauw tussen de twee en acht uur!
Ook dat een toerist met bagage vaak wat meer ruimte in beslag neemt dan een local zonder bagage hebben (of willen) ze hier niet begrijpen, proppen dus!
Mede doordat de bus stuk ging onderweg, kwamen we tegen 21.00 bij de boot aan, de boot van 16.00 hadden we dus duidelijk gemist. Gelukkig lag er wel een boot klaar en ging de overtocht voorspoedig. Al op de boot transport naar Lovina geregeld a 100.000 Rupiah maar aangekomen bij ons hotel (inmiddels 23.30) bleek dit natuurlijk 100.000 pp te zijn pfff daar gaan we weer! Na wat geschreeuw en onderhandelen betaalden we de chauffeur 250.000 en checkten snel in voor ons welverdiende nachtrust!

Lovina
Nadat we op Java veel gereist hadden en evenzoveel gezien, gingen we nu voor een relaxvakantie op Bali. Dit betekende, zon, zee, zwembad, lekker eten en drinken, en boekjes lezen! We kwamen aan in Lovina, een kustplaats in het noorden van Bali. Hier sliepen we in een resort, waar Anne en Martijn een luxe kamer hadden en wij de economy zonder warm water maar verder prima. Op het resort had je twee mooie zwembaden in een bloementuin met mooie paden en fonteintjes en een fijn restaurant waar we ons ontbijt konden nuttigen. Het strand was vlakbij maar niet erg aantrekkelijk en ook in het stadje zelf was niet veel te zien. Maar natuurlijk hebben we ons wel goed vermaakt, Anne en Eem hebben een kookcursus gedaan bij de mensen thuis, erg leuk! Ook zijn we in een barretje waar live muziek werd gespeeld beland waar je naar hartelust mee kon trommelen, triangelen en zingen, dat hebben we dan ook naar hartelust gedaan! Super gezellig! Ro heeft zelfs nog een liedje gezongen :)!

Sanur
Na ongeveer 5 dagen Lovina vertrokken we naar het in het zuiden gelegen plaatsje Sanur. Ook Sanur is een toeristisch paradijs met mooie hotels aan het strand. Hier vonden we net als in Lovina na zeer goed zoeken (alle hotels en guesthouses waren volgeboekt) een mooi plekje met zwembad. Op het oog erg mooi, maar na één nachtje verblijf bleek het toch wel erg verouderd. A&M zijn verhuist naar een mooie bungalow in een luxe hotel aan het strand. Wij naar een voor ons normaal guesthouse voor een budgettechnisch normale prijs.
In Sanur was het strand wel mooi, dus hebben we daar fijn gebruik van gemaakt. Elke ochtend met ons tasje naar het resort van Anne en Martijn wandelen om daar lekker van de faciliteiten gebruik te maken ;) Verder bleven we vooral lekker eten, drinken en vakantie vieren!
Ook was er nog een groot festival gaande in Sanur waar vele restaurantjes hun keuken geopend hadden op het festivalterrein en daar kon je dus a la de proeverij in Amersfoort diverse hapjes krijgen. Op het podium waren verschillende acts, modeshows, locale dans en afsluitende concerten te bekijken. Toen wij er waren was het toevallig reggaeavond. En gingen dus uit ons dak op melodien van Bob Marley tot UB40. Een erg leuke avond die we besloten met een nachtborrel in een restaurant op de weg terug naar ons guesthouse
Op het einde van A&M’s verblijf in Indonesie hebben we met zijn allen nog enkele souvenirs gekocht en een Indonesische rijsttafel gedeeld als afsluitdiner. Anne en Martijn vertrokken al vroeg naar het vliegveld, zodat we ’s avonds afscheid van elkaar namen, miemiemieieie...

Ubud
We zijn nog 1 dag in Sanur gebleven, mede omdat het een nationale feestdag was; onafhankelijkheidsdag. Echter, dit werd in Sanur niet echt gevierd, dus boekten we alvast een ticket naar Ubud in het centrum van Bali.
Ubud is een mooi stadje temidden van de rijstvelden, vol met Hindu tempels en creativiteit. Er zijn vele artiesten die daar hun atelier hebben en mensen lopen veelal in officiele klederdracht. Helaas was het hier ook weer erg zoeken naar een leuke slaapgelegenheid. Het werd ons nog moeilijker gemaakt omdat we eigenlijk een zwembad erbij wilden hebben (waren we zo gewend..) en we moesten een extra kamer reserveren voor Rieneke en Remco, die we opnieuw tijdens onze reis zullen treffen.

Rieneke en Remco kwamen twee dagen later aan dan wij, en konden direct inchecken naast ons in hetzelfde guesthouse. Na een lekkere lunch besloten we als vanouds ons weerzien te vieren met enkele borrels. Weer erg gezellig gehad!
De dag erna vertrokken we naar een ander guesthouse, wat ons Pokerpaleis bleek te worden. Elke avond speelden we namelijk tot in de nacht diverse rondjes kaart, met de nodige versnaperingen erbij. De laatste drie nachten hebben we doorgebracht in een grote bungalow in de rijstvelden met zwembad, wel iets verder lopen van het stadje maar prachtig en... er liepen een heel lief wit konijntje en huiskat rond! In Ubud kun je erg mooi wandelen door de natuur. Je loopt dan door de rijstvelden, die vanwege het heuvelachtige landschap op mooie terrassen waren geplant.

Naast het wandelen, kaarten, eten en drinken hebben we in Ubud ook nog een traditionele Hindustaanse crematie meegemaakt. Het arme slachtoffer was een maand geleden op 45 jarige leeftijd van de trap gevallen.. De hele week voorafgaande aan de crematie waren tientallen mensen in de weer om twee praalwagens, één van een stier en één van een troon, te maken. Daarnaast diverse kransen en andere offerspullen. Tijdens de optocht werd de stier gedragen door circa dertig mannen in officiele kledij (wij moesten ook allemaal een sarong om). Daarachter liep een orkest met trommels en bellen en daar weer achter de troon met de symbolische resten van de overledene. De familie en vrienden liepen ertussen in met alle offers in hun handen.
Door de muziek en de schijnbewegingen van de stier (ging van links naar recht, rondjes draaiend etc) werden de boze geesten op een dwaalspoor gebracht.
Uiteindelijk kwamen we op de begraafplaats uit waar diverse ceremonien werden gehouden. Onder andere werden de resten van de overleden opgegraaft, werden de praalwagens verbrand en werd de stier gehalveerd. Het lijk werd ceremonieel in de stier gelegd om even later samen met alle offers te worden verbrand. Heftig om mee te maken!!

Padang Bai
De volgende dag vetrokken we naar Padang Bai een leuk klein vissersplaatsje, waarvandaan onze boot zal vetrekken naar Lombok. Na een lekkere lunch hebben we wat door het stadje gewandeld en foto’s gemaakt van de leuke bootjes en de vele hanen die voor de gevechten worden gebruikt. We belande in een gezellig barretje waar we eindelijk hebben leren Rikken, een kaartspel dat gespeeld móest worden, leuk spel hoor Remco ;) ! R&R besluiten mee te gaan naar Lombok waar Papa Paul ons over enkele dagen voor twee weken zal vergezellen, zin in! Dit is echter een islamitisch eiland, dus spannend wat ons daar te wachten staat tijdens de Ramadan die net is begonnen...

• 30 Augustus 2009 - 08:22

Lianne & Co:

Weer mooie belevenissen hoor! Veel reisplezier in Lombok!
    Hoe lang gaat jullie reis eigenlijk nog duren?

Liefs vanuit het verre Julianadorp!

• 30 Augustus 2009 - 10:00

Rowena:

Weer een mooi verhaal...

Als het goed is ga ik volgend jaar ook ;-)

Kan ik eindelijk zien waar ik vandaan kom!!!

Geniet er maar van hoor!!!

dikke kus

• 30 Augustus 2009 - 10:22

Annina:

Lieve schatten, wat weer een belevenissen, en wat een indrukken doen jullie op, onvergetelijk.
    Geniet maar volop verder en pas goed op elkaar!
    Knuffels en een dikke tút

• 31 Augustus 2009 - 09:45

Helma:

wat een afwisseling in belevenissen. mooi dat je dat met fijne vrienden/fam.kunt delen!
    Jeetje wat heftig zo'n crematie.
    Van paul heb ik al een mailtje vanuit Singapore. Het was er vochtig, warm en netjes en hij was moe. verder heeft hij er ontzettend veel zin in.
    Straks komt Baukje hier, heb ik ook wat.
    Met mij gaat het overigens goed hoor. Eerstkomende Mindfulness training zit bijna vol.
    veel liefs, ook voor jou Paul en ik wil straks alles horen! helma

• 01 September 2009 - 14:47

Pascal:

probeer de namen van alle chille plekken goed te onthouden.

pascal komt eraan xxx

have fun there
    p.s. e mail in prive inbox

• 02 September 2009 - 07:45

Pa & Tity:

Alle belevenissen
    gelezen en weer gelezen en weer...... !!
    Geldt ook voor de prachtige foto's.
    Fantastisch om jullie zo te kunnen volgen.
    Geniet ervan !
    Andere ontwikkelingen via de mail.

• 05 September 2009 - 12:57

Oma:

Ik ben weer terug van Texel. Dat is wel heel wat anders dan jullie reis! Jullie beleven heel wat.

Veel liefs, xxx,
    Hartelijke groeten,

Oma

• 11 September 2009 - 09:52

Margreet En Wim:

we zagen net op de kalender dat Emilie vandaag jarig is. Van harte gefeliciteerd en hopelijk hebben jullie allemaal samen een heel fijne dag (gehad). Leuk dat jullie met Rieneke en Remco en Paul samen een paar weken rondgetrokken zijn. We genieten altijd van jullie verslagen en wensen jullie de komende tijd nog veel plezier. Misschien zien we jullie nog in Australie. Groeten ook aan Rieneke, Remco en Paul (als jullie dit tenminste nog op tijd lezen).

Wim en Margreet

• 13 September 2009 - 16:17

Epko:

Lieve Emilie, helemaal vergeten je te feliciteren !! gelukkig maken jullie er elke dag een feestje van, dus proost dan maar
    groet aan paul en Roald,
    epko