Relaxen aan de Mekong - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu Relaxen aan de Mekong - Reisverslag uit Nong Khai, Thailand van Roald Hoekstra - WaarBenJij.nu

Relaxen aan de Mekong

Door: Eemenro

Blijf op de hoogte en volg Roald

27 Maart 2009 | Thailand, Nong Khai

Bericht 3; van Pak Chong (Khao Yai Natural Park) naar Nong Khai
Vanaf 15 maart 2009

Na een heerlijke treinreis van ongeveer twee uur kwamen we aan in PakChong (trein is duurder en doet er langer over maar is wel leuker dan de bus). Een rustig dorpje gelegen nabij KhaoYai Natural Park. We werden direct verwelkomt door diverse verkopers.. echter hadden we reeds gereserveerd. We belden het guesthouse en werden direct opgepikt in een oude pickup truck (best verwonderlijk wanneer je kijkt naar de gemiddelde auto hier; bijna allemaal gloednieuwe v6 pickups, het lijkt Amerika wel!)

Aangekomen bij Greenleaf Guesthouse zijn we lekker gaan eten; Pad Thai, één van onze favoriete gerechten in Thailand; fried rice noodles met groenten en kip in een heerlijke sojasaus (circa 1 euro!). We sliepen daar in een bungalow, met uitzicht op een bloementuin. Eem helemaal in haar nopjes!

Vlak bij het guesthouse hadden we een internetcafe gevonden, waar je heerlijke frappe’s (ijskoffie) kon drinken en gratis wireless kon internetten. Hier hebben we dan ook gretig gebruik van gemaakt en kwamen er achter dat Alan (de broer van Ro) zijn nieuwe CD heeft gelanceerd, zie www.Alanlauris.com voor verdere info, zeer de moeite waard!)
Het guesthouse zelf was erg afgezonderd. Eigenlijk was het puur opgezet vanwege twee hikingtours die je kon maken in het National Park. Deze hebben we dan ook gedaan, samen met o.a. Jeroen en Nicky die ons achterna gereisd waren vanuit Ayutthaya.

De eerste tour besloeg een halve dag en bestond uit een duik in een natuurlijke bron, het bezoeken van een buddhistische grot en het aanschouwen van het uitvliegen van circa twee miljoen! vleermuizen. Vooral dit laatste was werkelijk erg bijzonder! Tussen de ritjes door kwamen we nog diverse dieren tegen vanwege het zeer scherpe oog van onze gidsen. Eem heeft zelfs nog een slang vast gehouden!
Moe en voldaan teruggekomen hebben we het tot een uurtje of twee ’s nachts gezellig gemaakt met Jeroen en Nicky en diverse Leo biertjes....

De volgende dag moest Roald door een slechte nachtrust vanwege een overbelaste enkel, afhaken om de hiking tour door Khao Yai te maken.
Eem ging er wel om 7.30 uit (bikkel!) om de complete dagtour te doen. Dit was vooral een succes vanwege de 2 gidsen die heen en weer vlogen om met de verrekijkers (leek meer een telescoop) in te zoomen op apen en andere beesten (die meestal niet zo lang stil zitten), best lastig dus en dan ook nog snel een foto maken door de verrekijker... Het zorgde er in ieder geval wel voor dat je bijvoorbeeld Gibbons, Herten, Hornbills, en diverse vogels en andere diersoorten echt te zien kreeg, alléén had je ze nooit gevonden! Olifanten en tijgers zijn hier ook maar die zie je eigenilijk nooit, we hebben 1,5 uur rond gereden om olifanten te spotten (en het was inmiddels koud!) maar helaas, we kunnen niet zeggen dat ze hun best niet hebben dedaan! Tot slot gingen we nog naar de waterval waar “The Beach” is opgenomen alleen vanwege het droge seizoen was deze niet zo spectaculair als in de film, maar wel mooi.

De dag erna gingen we weer verder op pad. Jeroen ging alleen verder naar een buddhistische tempel om een week een meditatie cursus te doen. (o.a. een week lang niet praten, Ro had wel interesse, maar toen hij dit hoorde....haha).
Samen met Nicky gingen we naar Khorat. Dit was kort gezegd een misser. Vieze stad, slecht eten en een zeer slecht en lawaaierig hotel zorgde ervoor dat we de dag erna weer vertrokken. Wel nog lekker Mexicaans gegeten voor véél te veel geld maarja..

Een 7 uur durende rit met een luxe bus naar Nong Khai gereisd, gelegen in het noorden van Thailand aan de Mekong rivier en grenzend aan Laos. Daar aangekomen hebben we direct een guesthouse geboekt en zijn lekker een Thaise curry gaan eten.

De plek waar we terecht gekomen waren, Mut Mee Guesthouse aan de Mekong rivier, was zó relaxed dat we er in totaal een hele week zijn gebleven. De sfeer was top! Veel backpackers, hangmatje, lekker eten en drinken (ook kaas!) een relaxed huisje met klamboe (wel nodig hier) en met een soort buitendouche, continu wireless internet vanuit je luie stoel, en een leuk spelletje boggle op z’n tijd!
Ook het feit dat Yoga- en meditatiecursussen en diverse massages werden gegeven, zorgde ervoor dat er een zeer gemeleerd gezelschap anwezig was. Zo hebben we o.a. een kunstenaar uit Nederland ontmoet, die reeds 20 jaar in India woont (bekijk de web site www.Jankrishna.exto.nl voor zijn prachtige werk)
Daarnaast waren er diverse mooie bezichtigingen in de regio, voldoende tempels (maar dat hebben we nu wel zo’n beetje gezien) leuke markt en het Sculpturepark dat wel het hoogtepunt was. Als afsluiting van de week was er in en om Nong Khai een meerdaags Internationaal Sportevenement aan de gang, waar we natuurlijk ff gekeken hebben!
Toch is er na deze week op en top vakantie weer een tijd van komen en vooral gaan.

We hebben besloten om toch weer naar Khorat terug te gaan, omdat daar een traditioneel jaarlijks festival gaande is en omdat het zeer goed op de route ligt voor het vervolg van onze reis....

Helaas ook nog slecht nieuws ontvangen. Mojo is niet meer. Lieve Mo voor eeuwig in ons hart! We gaan straks nog even een kransje voor je leggen in een van de mooie tempels!

En voor alle mensen die berichtje op de site hebben achergelaten, bedankt! We vinden het heel leuk jullie reacties te lezen!

• 27 Maart 2009 - 08:50

Margreet:

leuk om eens de eerste te zijn die een reactie plaatst. Terug in ons kikkerlandje genieten we van de verhalen van alle reizigers. Volgens mij hebben jullie het prima daar. Tegen welke tijd zijn jullie van plan om over te steken naar Australie? Wij moeten wel even wennen aan het winterse weer hier na de zomer in Australie, maar hopelijk begint volgende week de lente!
    groetjes en nog een fijne voortzetting van de reis.

Margreet

• 27 Maart 2009 - 09:42

Peter:

Hey Hoekema, leuke verhalen hoor...vooral jullie 'relax momenten' wekken behoorlijk wat jaloezie op. Ga zo door en geniet er van...

Nog leuk nieuws van onze kant: van Unisys vernomen dat we tot de nieuwe preferred suppliers behoren nav de RFI/RFP. Gefeliciteerd he :-).

Gr, Peter en collega's

• 27 Maart 2009 - 09:45

Peter:

oh ja...ik lees dat je regelmatig wireless kunt internetten. Misschien kun je af en toe eens inloggen in P-Relay om de administratie bij te werken. Super...dank je.

Peter

P.S. wij halen jullie af en toe wel even terug in de werkelijkheid :-).

• 27 Maart 2009 - 10:00

Jessie:

Arme Mojo... hopelijk is ie nou in de 'konijnenhemel' (rara, hoe zou dat er uitzien?!).

Ben nog steeds jaloers, zeker als ik jullie mooie foto's zie!

XXX Jessie

• 27 Maart 2009 - 10:06

Daan:

Koenradus,

Jullie vermaken je wel zie ik!!!

Heel leuk om alles te lezen...wist trouwens niet dat je gitaar kan spelen.

Hier gaat alles goed...we scoren nog steeds contracten en merken dus nog weinig van de algehele misere.

Nou geniet ervan en we zien de verhalen wel verschijnen.

Groeten

• 27 Maart 2009 - 12:03

Pa En Tity:

Hoi Ro en Eem,
    Prachtige foto's en bijzondere, interesaante belevenissen !
    Geniet ervan en pas goed op elkaar !

• 27 Maart 2009 - 13:04

Sea:

Leuk om jullie avonturen te lezen!! het klinkt helemaal fantastisch!.Blijf vooral lekker genieten!!
    liefs sea

• 28 Maart 2009 - 13:11

Mamahelma:

Mooie jeugdfoto van Mojo!
    Hoe zijn al die mooie tempels van binnen?
    Laat je eens verleiden door zo'n meditatie-training........als je daar toch bent
    Veel liefs op jullie verdere reis

• 31 Maart 2009 - 06:21

Rien & Rem:

Hee medereizigers!

Erg grappig om te lezen dat jullie dezelfde dingen meemaken als wij hebben meegemaakt in Thailand. Volgens mij hebben wij aan precies dezelfde tafel Leo-tjes gedronken als jullie, na precies dezelfde tour in Khao Yai (die supermooi was)!

Wel een erg naar bericht van Mojo...

Wij zitten nu bij Laguna de Apoyo, een zeer mooi kratermeer in Nicaragua. Nog iets meer dan een maandje en dan vliegen we weer naar Nederland om vervolgens... jullie en Bauk te ontmoeten in Thailand! We kijken er naar uit!

XX
    R&R

• 31 Maart 2009 - 09:04

Anne:

Liefjes!!!

Fantastisch, indrukwekkend, relaxed, mooooooi, bijzonder... even wat woorden die bij mij op komen als ik jullie verhalen lees en de foto´s zie. Leuk om te lezen welke bijzondere dieren, tempels en sferen jullie zien en ervaren.

Ro, ik vind je schrijfstijl ook erg leuk - het is net alsof ik een beetje bij jullie ben! En dat doet me goed, wahaaaant.... jawel: ik mis jullie! Even gezellig een borreltje doen (even??), sporten en relaxen... Zeker nu de lente er wat aan komt. Dat je weer buiten wilt zitten, terrasjes wilt pakken enzo. Maar goed, ik streep elke nacht af en kom steeds dichterbij het moment dat we elkaar in Indonesie gaan zien. JOEHOE!!! Heb er wel zin in hoor!!!

Maar voordat het zover is, gaan Martijn en ik in mei nog een weekje naar New York!! Die bon die ik heb gewonnen gaan we daarvoor in zetten. Heb ik ook heel veel zin in. 2009 is een goed jaar! Agree??!!? ;-)

Over Mo heb ik jullie al een persoonlijk berichtje gestuurd, maar was nog vergeten jullie te condoleren. Dus bij deze.

Liefjes, veel plezier!!!!!

Dikke kus, Anne.